Aamuhan meni mukavasti siinä, kun katteltiin Jarin häärimistä yhden Kian etupuskurin muovikorjauksen kimpussa. Vaikkakin kyseinen korjaustapa oli jo ennestään tuttu, niin oli ihan jees virkistää muistiaan kyseisen asian tiimoilta. Kertaushan on opintojen äiti! Ja hienostihan se paikkailu onnistu. Jos nyt iskettäis haljennu puskuri eteen, niin kyl uskoisin, et sen korjaaminen hoituis.
Tiivistelmä muovikorjauksesta:
- Puskurin vauriokohta puhdistetaan rasvanpoistoaineella huolellisesti.
- Halkeaman päähän porataan reikä, joka estää halkeaman jatkumisen sekä poistaa jännitystä.
- Vauriokohta ja sitä ympäröivä alue hiotaan P180 hiomapaperilla.
- Paikkamateriaalista leikataan sopivan kokoinen, joka sitten kiinnitetään puskurin taustapuolelle.
- Korjattavan alueen taustapuoli käsitellään paikkamateriaalin pohusteella, jonka annetaan vaikuttaa 5 minuuttia ennen paikkamateriaalista leikatun palasen kiinnitystä.
- Halkeaman reunat viistetään V-muotoon, jotta liimapinta-ala kasvaisi (takaa paremman pysyvyyden).
- Vaurion etupuoli käsitellään muovipohjusteaineella ja sen annetaan vaikuttaa 10 minuuttia ennen liimausten aloitusta.
- Liima levitetään tasaiseksi kerrokseksi halkeamaan ja annetaan kuivua 20 minuuttia, jonka jälkeen se hiotaan P180 hiomapaperilla. Mikäli liimattuun kohtaan on vielä jäänyt koloja, ne täytetään uudella liimakerroksella.
- Kun vauriokohta on hiottu tasaiseksi, se voidaan maalata.
Jarin touhuilujen välissä päästiin livistämään myös Corvetten kimppuun. Kittailut ja hionta jatku omalla rutiinillaan vaikkakin motivaatio on vähän tuntunu olevan hukassa loman jälkeen. Ja ihan niinku lomalla lupasin, niin nyt on luvassa vähän päivitystä tapahtuneista.
Elikkä siis ennen hiihtolomalle lähtöö konepeiton ja etulokareiden välistä "pientä" haritusta alettiin korjailla. (Osan kuvista kävin sniikkailemas Villeltä)
Lokarin kulma hiottiin lasikuidulle ja sit teipattiin huolellisesti |
Sit pursotettiin uretaania... |
...joka sit hiottiin oikeeseen muotoon |
Uretaani teipattiin piiloon ja teipin pinta vahattiin |
Vähän hartsia ja lasikuitumattoo pintaan |
Kun muotti oli otettu irti korista, kulmaa vähän paksunnettiin valmiiks |
Ja tässä sovitellaan palaa paikalleen |
Etukulma on jouduttu rakentaan uusiks... |
... samaten takapää |
Ville ja Aleksi säätää ovien kanssa |
Ovethan luonnollisesti on kans korin kanssa vähän eri tasassa |
Kimmo, Kim ja Aleksi ihmettelee vastairroitettua Corvetten perämurikkaa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti